متاورس: چیست، کجا آن را پیدا کنیم و چه کسی آن را خواهد ساخت
فناوری اغلب شگفتی هایی را ایجاد می کند که هیچ کس پیش بینی نمی کند. با این حال، بزرگترین تحولات اغلب دهها قبل پیشبینی میشوند. در سال 1945 وانوار بوش آنچه را که "Memex" نامید، توصیف کرد، دستگاهی واحد که همه کتابها، سوابق و ارتباطات را ذخیره میکرد و بهطور مکانیکی آنها را از طریق ارتباط به یکدیگر متصل میکرد. سپس از این مفهوم برای فرموله کردن ایده «فوق متن» (اصطلاحی که دو دهه بعد ابداع شد) استفاده شد که به نوبه خود توسعه شبکه جهانی وب را هدایت کرد (دو دهه بعد توسعه یافت).
«جنگهای جریانی» تازه شروع شدهاند، اما اولین ویدیوی استریم بیش از 25 سال پیش انجام شد. علاوه بر این، بسیاری از ویژگیهای این به اصطلاح جنگ برای دههها فرضیهسازی شدهاند، مانند عرضه تقریبا بینهایت محتوا، پخش بر اساس تقاضا، تعامل، تبلیغات پویا و شخصیشده، و ارزش همگرایی محتوا با توزیع.
به این معنا، خطوط کلی راهحلهای آینده اغلب درک میشوند و به یک معنا، پیش از ظرفیت فنی برای تولید آنها توافق شدهاند. با این حال، اغلب غیرممکن است که پیشبینی کنیم که چگونه به کار میآیند، چه ویژگیهایی کم و بیش اهمیت دارند، چه نوع مدلهای حکمرانی یا پویاییهای رقابتی آنها را هدایت میکند، یا چه تجربیات جدیدی تولید میشود. زمانی که نتفلیکس سرویس پخش خود را راه اندازی کرد، بسیاری از هالیوود می دانستند که آینده تلویزیون آنلاین است (تلویزیون IP در اواخر دهه 1999 به کار گرفته شد). چالش مربوط به زمان بندی و نحوه بسته بندی چنین سرویسی بود (10 سال دیگر طول کشید تا هالیوود بپذیرد که همه کانال ها، ژانرها و محتوای آنها باید در یک برنامه/برند واحد جمع شوند).
محبوبیت پخش بازیهای ویدیویی و یوتیوببران هنوز هم از بسیاری در صنعت رسانه دوری میکنند، همانطور که این ایده که بهترین راه برای کسب درآمد از محتوا ممکن است این باشد که آن را به صورت رایگان ارائه کنید و برای آیتمهای اختیاری 0.99 دلاری بدون ارزش هزینه کنید. خرید شرکت رسانه ای تایم وارنر توسط غول اینترنت ثابت AOL در سال 2000 بر اساس ایده رسانه و فناوری/توزیع مورد نیاز برای همگرایی انجام شد، اما در سال 2009 پس از اینکه نتوانست سود زیادی ایجاد کند، از بین رفت. نه سال بعد، توسط غول اینترنت موبایل AT&T با همان فرض خریداری شد.
در حالی که بسیاری از فنآوران نوعی «کامپیوتر شخصی» را تصور میکردند، ویژگیها و زمانبندی آن به قدری غیرقابل پیشبینی بود که مایکروسافت بر عصر رایانههای شخصی که در دهه 1990 آغاز شد، تسلط داشت تا IBM. و در حالی که مایکروسافت به وضوح موبایل را پیشبینی میکرد، نقش سیستم عامل و سختافزار را اشتباه خوانده بود، بنابراین ظهور اندروید و iOS در سطح جهانی (و تغییر مایکروسافت از لایه سیستمعامل به لایه برنامه/خدمات).
به همین ترتیب، اولویتهای استیو جابز برای محاسبات همیشه «درست» بود، آنها خیلی زود بودند و روی دستگاه اشتباه تمرکز داشتند. به طور گستردهتر، دو مورد غالب اینترنت اولیه، پیامرسانی فوری و ایمیل بودند، و با این حال، اهمیت برنامهها/شبکههای اجتماعی تا اواخر دهه 2000 هنوز غیرمنتظره بود. و برای این موضوع، همه پیش نیازهای ساخت فیس بوک قبل از Y2K وجود داشت، اما فیس بوک تا سال 2005 به وجود نیامد - و حتی پس از آن، این یک تصادف بود.
از اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، بسیاری از کسانی که در جامعه فناوری هستند، وضعیت آینده ای را تصور می کردند، اگر نگوییم شبه جانشین اینترنت - به نام متاورس (Metaverse). و نه تنها در لایه زیرساختی دنیای دیجیتال، بلکه در بخش فیزیکی، و همچنین تمامی خدمات و پلتفرمهای بالای آنها، نحوه کار و آنچه میفروشند، انقلابی ایجاد خواهد کرد. اگرچه تعریف چشم انداز کامل متاورس دشوار است، به ظاهر خارق العاده است، و چندین دهه دورتر است، قطعات شروع به واقعی بودن کرده اند. و مثل همیشه با این نوع تغییر، قوس آن به همان اندازه طولانی و غیرقابل پیش بینی است که وضعیت پایانی آن سودآور است.
برای این منظور، Metaverse به جدیدترین هدف کلان برای بسیاری از فناوری های جهان تبدیل شده است
غول ها همانطور که در فوریه 2019 بیان کردم، این هدف صریح اپیک گیمز، سازنده موتور Unreal Engine و Fortnite است. این شرکت همچنین محرک خرید Oculus VR توسط فیس بوک و دنیای مجازی/فضای جلسه جدید Horizon آن، در میان بسیاری از پروژه های دیگر، مانند عینک های AR و رابط های مغز به ماشین و ارتباطات است. دهها میلیارد دلاری که در دهه آینده برای بازیهای ابری هزینه میشود نیز بر این باور است که چنین فناوریهایی زیربنای آینده مجازی آنلاین-آفلاین ما خواهند بود. برای دیدن یکی از بهترین بازی های متاورس اینجا کلیک کنید.
در نهایت، بسیاری از موارد مشابه را در دفاتر مدیران اجرایی Big Tech خواهید یافت. با این حال، احتمالاً پوشیدهترین نسخه کپیای از تصادف برفی نیل استفنسون است که برای اولین بار عبارات «متاورس» و «آواتار» را توصیف کرد و اساساً آن را ابداع کرد. و دلایل زیادی برای آن وجود دارد.
Comments
Post a Comment